måndag 15 december 2008

Maritas (bort)förklaringar

Först vill jag be om ursäkt för att jag har varit dålig på att blogga på sistone. Jag har en massa bra svepskäl...

I dagens SvD står det om sossarnas nedgång i opinionsmätningarna. Marita Ulvskog, den rödgröna rörans Bagdad Bob, förklarar: "Väljarna har väl kvar en del av förtroendet för de borgerliga partiernas hantering av krisen där de följt efter övriga europeiska länder. Men i takt med att arbetslösheten ökar och utanförskapschocken slår till kommer situationen att ändra sig." Om det hade varit högkonjunktur, hade Marita förklarat den minskade gapet mellan blocken med att det beror på högkonjunkturen.

Nej du, Marita. Jag tror att det främsta skälet till sossarnas nedgång står att finna i de egna leden. Dels beror det på att (s) nu kan tänka sig att regera ihop med kommunister och miljöfanatiker och dels – och detta är nog trots allt det viktigaste skälet – beror det på att Mona Sahlin har börjat synas och höras. Så länge hon var tyst och osynlig blev sossarnas opinionssiffror bara bättre.

Visserligen är det mindre än två år kvar till valet och socialdemokraterna låter av tradition sina partiledare sitta länge, men trots det är jag tveksam till om Mona Sahlin kommer att sitta kvar till valet. Vi får väl se.

Artikeln i SvD

Dagens låttips
Det börjar bli dags för julmusik. Här är en av mina absoluta favoriter:
Do they Know It's Christmas? – Band Aid

Och som bonus lägger jag med liveversionen från det magiska julidygnet 1985. Bowie är ju med och ta gärna en extra titt på Bonos fasansfulla hockeyfrilla. (Det är bara Ziggy Stardust som har varit snygg i hockeyfrilla.):
Do they Know It's Christmas? – All Stars (Live Aid 1985)

1 kommentar:

Anonym sa...

Men Marita Ulvskog trodde ju på Palme långt efter han ändrat sig. Om hon nu är Bagdad Bob, vem är då Kemiske Ali? En miljöpartist som fortfarande kör en bil utan avgasrening?

//CT