fredag 22 augusti 2008

Varför ska jag betala?

I en debattartikel i DN framhåller en rad "kulturarbetare" (jag sätter medvetet det ordet inom citationstecken eftersom jag tycker att det är ett sätt för människor som jobbar i kultursfären att få det att framstå som om de tillhör arbetarklassen) att regeringen utarmar kulturen och att den är nödvändig för demokratin och så vidare. Bland annat skriver de: "En teater kan aldrig vara lönsam". Stämmer det? Lönar sig inte privatteatrarna med sin "springa-omkring-och-slå-i-dörrar-farser"? Jo, jag tror det och det beror sannolikt på att de spelar sådant som folk vill se. Jag är trött på att betala vuxna människors fritidssysselsättningar. Jag gillar att köpa film – gärna brittisk, amerikansk och asiatisk – på DVD. Det får jag betala till 100 procent ur egen kassa. De som är intresserade av opera eller "fin" teater kan däremot få hundratals, ja till och med tusentals, kronor i bidrag för varje biljett. Ofta är det dessutom de som tjänar bäst som får dessa bidrag.

Kulturutövare står i regel till vänster politiskt och de förutsätter att jag och alla andra, som inte är särskilt intresserade – eller imponerade – av exempelvis modern svensk teater, ska betala för det.

Nej, jag skulle önska mer självkritik från kulturvärlden istället för att ständigt kräva mer av mina pengar. Jag köper heller DVD-filmer för dem!

Inga kommentarer: