torsdag 11 mars 2010

Vilks och mordplanerna

Först vill jag gärna citera mig själv. Mitt allra första "riktiga" inlägg i bloggen, den 19 september 2007, handlade just om Lars Vilks rondellmuhammed: Inlägget

Jag tycker att Expressen, Sydsvenskan och DN har gjort helt rätt som har publicerat Lars Vilks teckning. Vår yttrandefrihet är grundläggande och får inte tafsas på!

Det skulle vara kul om Elisabeth Ohlson kunde göra en ny Ecce Homo, men denna gång med muslimska symboler. Då får vi se om Mona Sahlin tycker att det är självklart att visa den i riksdagshuset, som hon gjorde med Ecce Homo: ”Det är ledsamt att många känner sig kränkta i sin kristna tro, men Ecce Homo-utställningen handlar ju just om att alla måste kunna få uttrycka sin syn på kristendomen. För mig är det mer eller mindre en självklarhet att just Riksdagen, demokratins hus, står värd för denna utställning."

Sedan sägs det ofta att det bara är ett fåtal muslimer som ställer upp på mordhoten mot Vilks. Då undrar jag varför inte alla de andra, moderata muslimerna står upp som en man och fördömer hoten mot vår yttrandefrihet.

Inga kommentarer: