onsdag 12 mars 2008

Veckans stolpskott

Ann-Charlotte Marteus ledare i Expressen den 11 mars får den utmärkelsen – trots att det är fler dagar kvar av veckan. Man kan tycka vad man vill om en del åsikter som förs fram i Ring P1 men möjligheten för alla att uttrycka sina ståndpunkter är ett av fundamenten i en fungerande demokrati. Vill man – som Ann-Charlotte Marteus – tysta personer med "fel" åsikter är man ingen riktig demokrat, tycker jag. Tyvärr finns den demokratisynen ganska ofta i Sverige, inte minst på vänsterkanten. Jag har för mig att det var en kvinnlig miljöpartist som uttryckte det på ett ganska (omedvetet) kul sätt: "Partier som vill inskränka yttrandefriheten borde inte få uttala sig."

Ann-Charlotte Marteus diskuterade Ring P1 med programledaren Täppas Fågelberg i radio i går kväll och jag kom på mig själv med att hålla på Täppas. Det hör sannerligen inte till vanligheterna!

Marteus ledare i Expressen

Inga kommentarer: