söndag 20 juli 2008

Fånigt om Victoria, DN

Jag prenumererar på DN sedan några månader tillbaka och är inte imponerad. Tidningen må vara störst i Sverige bland morgontidningarna men den är faktiskt inget vidare. Den politiska korrektheten är nästan löjligt tydlig i allt DN skriver och det blir tröttsamt i längden.

För en vecka sedan fyllde kronprinsessan Victoria år och jag får väl skylla på sommarlättja att inte skriver något förrän nu. Jag är republikan av princip, då jag inte tycker att monarki är förenligt med en modern demokrati. Det är dock ingen särskilt viktig fråga för mig och jag tycker att Victoria verkar både duktig och trevlig.

DNs ledare från den 14 juli får mig nästan att bli monarkist. Ledarskribenten jämför Victorias situation med den som flickor i hederskulturer lever under. En otroligt fånig jämförelse! Victoria får gifta sig med vem hon vill. Om hon så väljer att leva lesbiskt kollektiv på Gotska Sandön, får hon göra det. Dock kan hon då inte bli drottning, men det står henne fritt att välja bort. När DN gör jämförelsen med hederskulturer, förminskar de också problemen för flickorna i dessa kulturer. De riskerar att dödas eller misshandlas om de blir kära i "fel" person och de tvingas att leva i ett förtryckande patriarkat hela sina liv. Att jämföra det med att tacka nej till att bli drottning är respektlöst!

Fånig DN-ledare

Inga kommentarer: