torsdag 19 februari 2009

Ynkligt av s och v

Davis Cup-matchen mot Israel den 3-6 mars ska spelas i Malmö men läktarna kommer att gapa tomma. Det beslutade fyra sossar och en vänsterpartist, som sitter i majoritet i fritidsnämnden i Malmö. Det är riktigt ynkligt att ge efter för högljudda protester. Gatans parlament ska inte få styra Sverige, tycker jag.

Jag kan riktigt höra hur de fyra sossarna och vänsterpartisten resonerade före mötet. "Folk är förbannade på Israel om vi säger nej till publik, tycker folk att vi gör något för alla som lider i Gaza." "Ärligt talat, tennis är ju en överklassport." "Det bor ju väldigt många muslimer i Malmö – och många av dem är röstberättigade – så de tycker säkert att det är bra att vi solidariserar oss med deras muslimska bröder i Gaza." "Mikael Wiehe vill ju stoppa matchen och han är ju bra och solidarisk och så." "Det kan bli bråk om vi har publik och då är det ju enklare att ta bort publiken än att lagföra eventuella bråkmakare."

Jag har inget minne av att Mikael Wiehe skrev några protestsånger eller att vänsterfolk demonstrerade och krävde att matcherna skulle stoppas när Sovjet spelade hockey-VM i Sverige 1969 och 1970 – åren efter ockupationen av Tjeckoslovakien. Lika lite kan jag påminna mig att något sådant inträffade när Sovjet spelade hockey-VM i Sverige 1981 – samtidigt som röda armén ockuperade och terroriserade Afghanistan. Visst ja, Sovjet var ju en kommunistdiktatur...

SvD
Sydsvenskan
DN
Aftonbladet

Dagens låttips
Jag blev så sugen på lite catchy syntpop:
Enola Gay – OMD
Ps. Är inte utförsåkning en ganska mesig sport. Två tävlingar i VM ställdes in förra veckan för att det snöade. Det är ju för fasen en vintersport!

Inga kommentarer: