måndag 26 maj 2008

Fånigt Björklund!

Jan Björklund, som jag brukar gilla, uttalar sig på ett fånigt sätt om behöriga lärare. Han säger: Jag tror ingen av oss vill bli opererad av en obehörig läkare, och jag tycker det är lika självklart att våra elever i skolan ska undervisas av lärare som har rätt utbildning. Det finns säkert massor av människor som kan vara utmärkta lärare utan den formella kompetensen. Det är faktiskt inte samma sak att lära någon engelska som att byta hjärta. Därför faller den jämförelsen platt till marken. Frågan är om Björklund ska vägra att se den nya Indiana Jones-filmen. Såvitt jag vet har inte Harrison Ford någon skådespelarexamen.

Självfallet ska det ställas höga krav på lärarna men det viktigaste är inte den formella kompetensen utan den faktiska.

Ingen vidare jämförelse, Björklund:
Svenska Dagbladet
Dagens Nyheter
Aftonbladet
Expressen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Björklund går från klarhet till klarhet.
Behöriga lärare är mer engagerade och sätter bättre betyg. DEt ligger i sakens natur. Den som inte förstår detta enkla samband är inte behörig... eller nåt sånt!

Anonym sa...

Läkare behöver alltså ha formell kompetens men inte lärare?
Jag tycker att det resonemanget haltar betänkligt.
Några andra yrkesgrupper som kunde befolkas av glada amatörer?
Militärer? Bussförare?

Förvisso lär man sig av sina misstag men är det inte bättre att snickaren gör sina grövsta misstag under sin yrkesutbildning än på ditt hus?

Herr Kverulant sa...

Hej, Murare!

Jag gillar behöriga lärare (och är till och med gift med en) men jämförelsen mellan en kirurg och en lärare är inte relevant. Jämför istället med exempelvis journalister, där det finns många exempel på yrkesskickliga skribenter som inte har examen från journalisthögskolan. Att vara lärare kräver naturligtvis kunskap men lika viktigt är att man har rätt läggning för jobbet. Jag har själv haft obehöriga (men likväl välutbildade) lärare som har varit jättebra och behöriga som har varit ganska kassa, så behörigheten är på intet sätt en garanti för ett bra jobb.

Herr K.