söndag 8 mars 2009

Jag är arg på vänstern och på polisen

I går följde jag såväl rapporteringen från demonstrationen mot DC-matchen mellan Sverige och Israel som dubbeln i samma match. Dubbeln var intressantare – mer spännande och inte så förutsägbar.

Demonstrationen blev precis som man kunde förvänta sig. Några tusen personer, främst från SSU, miljöpartiet, vänsterpartiet och andra organisationer ännu längre vänsterut samt ett hundratal så kallade autonoma, vilket är modern mediesvenska för våldsamma och antidemokratiska vänsterextremister med terrorambitioner. Dessa idioter tilläts av de mer städade demonstranterna att gå med i demonstrationståget. Det gör arrangörerna medskyldiga till den förstörelse och de enorma poliskostnader som demonstationen förde med sig.

Jag blir lika upprörd varje gång polisen stillatigande ser på när brott begås. Det är deras förbannade skyldighet att reagera och agera när brott begås. Vad är det för muppar i polisledningen som tvingar sina poliser att bli åskådare?

Svenska polisen borde utrustas med vattenkanoner och gummikulor istället för att utbildas till "dialogpoliser". Medborgarna ska ha respekt för polisen – inte hånskratta åt den.

Några artiklar om demonstrationerna:
SvD
DN
Sydsvenskan

Dagens låttips
En av de bästa svenska plattorna någonsin är Jakob Hellmans "...och stora havet":
Vara Vänner – Jakob Hellman

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om polisen gör något minsta åtgärd för att stoppa idioterna så anser det som övervåld och de stakars idioter som bråka och förstör måste skyddas från det.
Så jag säger fram med tårgas, gummikulor eller andra nya ej dödade vapen som kan användas på dessa idioter.
Det är vi skattebetalare som måste betala för dessa idioters förstörelse efteråt.

/Micke

Drunken Monkey sa...

Tyvärr är konsenus i Sverige att man ska vara mjuk, samtala och gulla med dessa vänsterns stängda rövhål.

Jag har sett den sydkoreanska polisen agera i Söul vid demonstrationer och det smäller så det hörs till Japan. Deras "batonger" är hårdplastliknande kendosvärd och man använder polisens alla resurser att vid minsta bråk slå hårt och maximalt. Problemet i detta fallet är att vänstern tillät rövhålen att delta.

Anonym sa...

Att polisen nu för dialog, eller i den mån det går försöker föra dialog med aktivister är ju ett resultat av långa utredningar kring vad som gått snett vid tidigare stora demonstrationer i Sverige, samt övriga Europa. När polisen gått rakt fram och pucklat ner/skjutit tårgas mot klungor av demonstranter har resultatet blivit förstörelse i större utsträckning. Då det skapas en tydlig fiende och motpart.
Alla som sett klippen från aktivisterna som kastade sten igår måste väl hålla med om att det mest ser fånigt ut. 10-15 personer som springer fram och tillbaka och kastar stenblock mot inhyrda pansarbussar från Danmark.
Den eventuella skada och förstörelse vi tvingats se i fall polisen gått ut och börjat puckla på människor utan tanke hade varit långt värre.

Och till anonym:
Det är vi skattebetalare som måste betala för att sveriges fega fåniga jävla tennisspelare (som ska vara förebilder?) inte tar något som helst ansvar och lever i en bubbla. Skattefifflande idioter som ställer upp i en match mot Israel.
Varje gång jag hörde "Israelen, slår bollen högt i banan", etc igår på radion fick jag rysningar. ISRAEL!!!. Det är skandal att aktiva representanter för staten Israel släpps in i Sverige.

Anonym sa...

Tja, det är ju lätt att pipa som en tikvalp om hårdare tag tills man själv vill demonstrera mot något.

Eller vad säger du katten?

Anonym sa...

Om jag vill demonsterar för min åsikt och sköter korten snyggt, dvs ungefär som gjordes på fredagen. Man gillar inte Israel Man ropar slagord, står upp för en gemensam sak, då når man respekt.

Om man kommer maskerad och börjar kasta sten mot polisen har detta inget med yttrandefrihet. Det handlar om att provocera för att skapa ett martyrskap när polisen agerar mot dessa krimminella element. Om man dessutom som demokratisk organisation bjuder in dessa kriminella förstår jag inte hur dessa organsisationer förväntar sig bli respekterade framledes.

Den som kastar en sten mot en människa, butikslokal eller polisbil har förverkat sin demokratiska möjlighet att uttrycka sig vid tillfället så sker och skall dömmas enligt lagstiftning.

Att tro något annat är en idealiserad uppblandning mellan en romatik för terrorister och cowboy romantik. Som tur har dessa romantiker ett begränsat stöd i de flesta läger idag.

Om nu det inte vore så, står vi inför en samhällsomvandling. Och då fungerar det ju så att det är den majoriteten som sätter de nya spelreglerna. Där jag förstår att det blir helt rätt att kasta sten mot de saker man inte gillar och om det då finns någon polis så kommer den inte hindra detta. Det är en fråga om vilket demokratisktsystem vi villa ha.

Jag står inte för ett samhälle där man godtyckligt har rätt att gå till attack mot människor och egendom, men vill majoriteten så tar jag givetvis konsekvensen. Däremot står jag för ett samhälle där man har sin lagliga rätt att uttrycka sina åsikter

//CT

Herr Kverulant sa...

Tack för synpunkterna!

Micke! Som skattebetalare känner jag att jag definitivt vill lägga mina surt förvärvade slantar på annat.

Cat in a Box! Nu är väl kanske inte polisen i Sydkorea den förebild som vi kanske först ska ha. Jag håller med dig om att det var bedrövligt att låta de maskerade vänsterextremisterna delta i demonstrationen. Vilken normalbegåvad person som helst kunde räkna ut följderna.

Anonym! Det må vara så att förstörelsen hade blivit större om polisen hade agerat. Det bryr jag mig inte om. Begås brott ska polisen agera. Vad tror du skulle hända om jag hoppade upp på en polisbil och sparkade sönder blåljuset. Inte f-n skulle det bli någon dialog. När det gäller synen på tennisspelare och matchen kan jag bara konstatera att vi är helt oeniga.

Niklas Eriksson! Jag förstår inte riktigt vad du menar. Visst ska vi ha demonstrationsfrihet och alla ska ges möjlighet att föra fram sina åsikter. (Även exempelvis Sverigedemokrater, men det tycks som att vänsterns syn på demonstrations- och yttrandefrihet innebär att den enbart ska gälla dem själva.) När demonstrationerna övergår i våld och förstörelse ska polisen agera. Inte annars.

CT! Vi är överens!

Vänligen / Herr K.