torsdag 12 mars 2009

Låt marknaden styra – byt bank

I tider när det talas om lönesänkningar får ledningen i SEB rejäla lönelyft. "Inga bonusar" lät ju himla bra men som kompensation "höjer vi den fasta delen lite", som Marcus Wallenberg uttryckte det. "Lite" innebär, i SEB-vd Annika Falkengrens fall, två miljoner extra. Hur stor skulle en "stor" löneökning vara?

När tiderna är så eländiga som de är, börskursen i SEB har rasat och förtroendet för hela bank- och finanssektorn är i botten, känns inte de "små" löneökningarna för ledningen särskilt taktiska. (För att uttrycka det milt.)

SEB är ett privat, konkurrensutsatt företag och dess ägare sätter vilka direktörslöner de vill. Dock finns det ett problem för dem. Blir kunderna irriterade, kan de byta bank. Just nu känns det som om det bara finns en anledning till att jag skulle vilja vara kund i SEB: Jag skulle då få möjlighet att gå in på mitt lokala SEB-kontor och förklara att jag inte längre vill vara kund hos dem.

SvD
DN

Dagens låttips
Jodå, jag hänger på Glasvegas-hajpen:
Geraldine – Glasvegas

Inga kommentarer: