fredag 16 november 2007

Public-jäkla-service

Jag tycker att SVT och SR gör många bra program men fokuserar (ja, det heter ju inte koncentrerar nu för tiden) de inte på fel saker? Jag tycker det i alla fall. Minska public service, dra ner kostnaderna och låt dem gå på skatten som andra samhällsnyttigheter. SVT och SR behöver inte ägna sig åt att göra program som de kommersiella konkurrenterna kan göra. Melodifestivalen, Så ska det låta, mainstream-filmer och olika sportsändningar är exempel på sådant som SVT inte behöver ägna sig åt. Och varför har SVT två nyhetsredaktioner?

Ett konkret förslag: Sälj en TV-kanal och låt den kvarvarande göra program som annars inte skulle produceras – samhällsprogram, opera, balett etc. Sälj P3 eller lägg ner det. Slopa TV-licensen och låt kostnaden för det som är kvar av SVT och SR gå på skatten. Sparka Annika Lantz. (Okej, den sista åtgärden kanske inte hör till de mer övergripande. Men den kan ju vara bra i alla fall...)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska säga dig att jag så sent som igår gick och spred samma budskap på Kristianstads gator och torg (nåja, åtminstone en person närvarade). En (eller två?) statlig tv-kanal kan definitivt motiveras, men lika definitivt inte i den form som de är i nu. Det hade varit intressant att veta hur stor andel av tv-innehavarna som faktiskt betalar tv-licens. Jag innbillar mig att avgiften som sådan är löjligt hög (närmast en provokation till brott!) just för att lagen är absurd och folk motsätter sig den genom att smita. Så hur mycket skulle var man i snitt få betala ifall den lades som skatt? Förmodligen avsevärt mindre. Och ännu mindre om vi följer herr Kverulants samtliga goda råd...

Herr Kverulant sa...

Tack för de orden H. Det är skönt att inte vara ensam i kampen!

Herr K.