torsdag 8 november 2007

Quis custodiet ipsos custodes?

Jag tänkte att lite latin-snobbism kunde vara på sin plats. (Ja, jag kollade på nätet. Så bra är jag inte på latin.) Det betyder "vem vaktar väktaren" och det är aktuellt nu när den moraliska indignationsvågen sveper över svenska medier. Nu vill jag ha besked om huruvida våra rättrådiga journalister har rent mjöl i påsen. Jag är skeptisk. Jäkligt skeptisk. Någon (alltid lika lätt att hänvisa till denne "någon") borde undersöka journalistkårens vandel. Jag skulle njuta av att se journalisterna får förklara sina svarta dagmammor, icke betalda tv-licenser etc.

Jag minns för ett antal år sedan när drevet gick mot Ingvar Kamprad för hans nazisympatier under 1930-talet. Då skrev Finanstidningen (tror jag att det var) att de hade fått uppgifter som gjorde gällande att flera kända svenska journalister var kommunistsympatisörer under 1970-talet. Ganska kul, faktiskt.

Inga kommentarer: