fredag 8 februari 2008

Bankrån igen

Nämenvaf... tänkte jag (i sann Berglin-anda) när jag idag läste om ett nytt bankrån – denna gång i Hjo. Det går nästan inte en dag utan att en bank eller en värdetransport blir rånad. Jag blir så trött på detta. Samhället måste ta i med hårdhandskarna mot brottslingarna! Det ska svida att bryta mot lagen.

En sak till. I notisen i SvD står det: "Polisen vet inte om rånarna kommit över något byte." Kan det vara så förbaskat svårt att ta reda på?

Bankrån i Hjo

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl knappast någon lösing på problemet i stort, men att beväpna väktarna som kör värdetransporterna med något häftigare (läs kulvapen) än elpistoler och pepparsprej vore väl på sin plats?! Antagligen kommer rånen i viss utsträckning att fortsätta ändå, men väktarna har ju åt minstone en möjlighet att försvara sig och några lär det ju säkerligen avskräcka. /Glen

Anonym sa...

De där rånarna är ju inte så hemskt rationella. Har de börjat råna Swedbank så fortsätter de med det. Så någon större analys gör nog rånarna inte.
Hittills har den mest effektiva metoden varit att bura in förövarna. Ju längre tid, desto färre rån. Eller brott överhuvudtaget. Blir det för tufft med banker och värdetransporter hittar de bara något annat. Pensionärer, kanske?
Det är nog så att all brottsbekämpning, för att vara effektiv, måste börja i mycket låga åldrar. Dvs att socialen sätter ner foten och inte bara tramsar med. Sen vet jag inte - vad är en lämplig strafflängd för ett bankrån? Om nu bankrån ger 15 år vad skall ett mord eller en grov våldtäkt ge? Inte lätt att få ihop?

Herr Kverulant sa...

Nej, jag vet inte vad som är rimligt men jag vidhåller att det ska kosta att begå brott. Att få 15 år för ett rån har nog aldrig hänt – i alla fall inte i Sverige. Jag läste nyligen att någon hade försökt att råna en videobutik i Motala (tror jag att det var) med en kniv. Han greps och släpptes efter förhör, så särskilt allvarligt tycks inte samhället ta på rån.

Anonym sa...

Jovisst måste det få kosta. Men det måste sättas i relation till andra brott också.
Jag känner inte till vad som hände i videoaffären. Men om du säger att han försökte, så var det inget rån? Vi har ju olika straff för försök till, respektive fullbordade dåd. Han kanske var minderårig?
Sedan är det så att de allra flesta rånare åker fast - snabbt. Min uppfattning är också att återfallsförbrytarna åker in väldigt snabbt också.
Min uppfattning är nog att straffskalorna är rätt OK i Sverige. Däremot sker inte korrektiva åtgärder mot unga i tid , varför de snabbt hamnar i grövre kriminalitet.

Herr Kverulant sa...

Jag har för mig att förövaren var drygt 40 år och försöker man begå ett väpnat rån ska man spärras in, tycker jag.

Straffskalorna är ibland märkliga. En vuxen person kan få några månader i finkan för grov misshandel medan Reefat fick fem år för ekonomiska brott. Det var ju ändå bara pengar. En grov våldtäkt är värre än Reefats brott, tycker jag och många med mig, men ger det högre straff?

Jag håller till fullo med dig om tidiga insatser. Det ska kännas direkt om man bryter mot lagen. Man ska inte slippa undan för att man är ung.

Herr K.