torsdag 14 februari 2008

De, dem och särskrivning

Nu tar jag på mig mina "sur-gammal-gubbjävel-glasögon" och ondgör mig över hur illa folk skriver. Får de inte lära sig något i skolan eller vems är felet?

Folk (är inte "folk" en skön och lagom diffus beskrivning av en viss grupp?) skriver de istället för dem och dem istället för de. Framför allt har det blivit vanligt med dem istället för de. Förmodligen tror folk (så var vi där igen) att dem är en finare form av dom, eller något åt det hållet. En sak om "vanligt folk" inte klarar av det, men det blir allt vanligare med den här typen av fel i tidningarna. Får inte journalister någon utbildning i att skriva korrekt svenska? Det är bättre att använda dom konsekvent om man inte vet hur man ska använda de och dem.

Särskrivningar behöver jag egentligen inte ens ta upp. Alla känner till problemet med ingen gör något åt det. Jag brukar roa mig med att läsa annonserna på blocket.se. Särskrivningar är en självklarhet, liksom att stava original utan det första i:et. Det ser för jäkligt ut men det är kul.

Inga kommentarer: