tisdag 24 juni 2008

Bidrag till ingen nytta

Sydafrika, med president Thabo Mbeki i spetsen, har inte gjort ett dugg för att hjälpa det zimbabwiska folket mot diktatorn Robert Mugabe och hans anhang. Förra året fick Sydafrika 135 miljoner i bidrag av SIDA (vilket i praktiken innebär du, jag och alla andra skattebetalare). Av detta belopp gick nästan 59 miljoner till "Mänskliga rättigheter och demokratisk samhällsstyrning". Hur mycket ska vi behöva betala till Sydafrika för att de ska reagera på grannens övertramp? Sydafrika borde reagera om de ska respekteras av omvärlden. Min respekt för Sydafrika som demokratisk stat kommer inte att återupprättas förrän landets styre tar avstånd från Mugabe.

Fakta om biståndet till Sydafrika
Utmärkt ledare i Expressen

Den 9 juni skrev jag följande i min blogg:
”Del två av det zimbabwiska presidentvalet kommer att genomföras den 27 juni. Oavsett hur det zimbabwiska folket röstar är jag – tyvärr – övertygad om att Robert Mugabe kommer att vinna. Att demokratiska länder fortfarande umgås med en avskyvärd diktator som Mugabe är ynkligt.”

Ibland är det trist att ha rätt...

Inga kommentarer: