onsdag 5 november 2008

Lycka till, Obama! (Hur blir det med frihandeln?)

Nu är det alltså klart vem som ska styra USA de kommande fyra åren. Inte otippat blev det Barack Obama. Det känns kul med en ung president och jag hoppas verkligen att han kan uppfylla alla de löften som gjorde att en klar majoritet av amerikanerna röstade på honom.

Jag var kluven inför presidentvalet. Det som talade för McCain var hans starka engagemang i frihandelsfrågorna. Obama tycks ha en mer protektionistisk agenda. Det bekymrar mig, för jag gillar verkligen frihandel.

Jag lyssnade på nyheterna i morse klockan halv sju på SR. I de flesta andra länder hade man sökt statsministern eller någon annan hög regeringsrepresentant för en kommentar. Men i SR är det annorlunda. Den enda svenska politiker som uttalade sig var Mona Sahlin. Ett märkligt val av intervjuobjekt, tycker jag. Men, kanske, ganska typiskt för statsradion.

SvD
DN

Dagens låttips
Vilken partylåt! Och vilket fränt bandnamn!:
London Calling – The Clash

Inga kommentarer: