torsdag 4 oktober 2007

Amerikansk sjukvård

Michael Moores film "Sicko" hade nyligen premiär. Den tar upp problemen med det amerikanska sjukvårdssystemet. Och problem finns det! Men, och detta är ett stort men, varför är det så otroligt intressant för svenska medier hur det amerikanska sjukvårdssystemet misslyckas? Igår på Studio Ett ägnades ett låååångt reportage om en familj som hade stora problem. Jo, jag tyckte synd om den och jo, jag tycker inte att allt är bra i USA. Men vad är det relevanta att ta upp det i svensk statsradio? (Ja, jag vet att SR inte är "statsradio" – i alla fall inte fullt ut – men det är ett kul ord att skriva.) Såvitt jag vet, finns det inget svenskt parti som förordar det amerikanska systemet, så det kan inte vara anledningen. Jag kan tänka mig ur de resonerar på redaktionen. "Härligt! Nu har Sicko kommit. Nu får vi en anledning att såga USA. Gina, fixar du en schysst snyftis på 5-10 minuter?"

I Sicko, om jag har förstått saken rätt, jämför Moore det amerikanska systemet med de förnämliga lösningarna i exempelvis Frankrike. Borde det inte vara intressantare för svensk media att göra en liknande jämförelse mellan svensk sjukvård och den som finns i jämförbara EU-länder? Då finge reportaget relevans.

Här finns information om en intressant undersökning för ett par år sedan:
Sverige sämst

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tycker du om folk som börjar sina meningar med en konjunktion?

Herr Kverulant sa...

Rätt använt är det toppen. Men fel är det inte bra. Och jobbigt att läsa