torsdag 11 oktober 2007

Nobelpriset i litteratur

Doris Lessing har jag i alla fall hört talas om och så är det inte varje år. Jag har inte läst något av henne och så är det varje år. Hon förtjänar säkert sitt pris och Herr Kverulant gratulerar.

En sak bara, varför är det så otroligt mycket intressantare – åtminstone om man jämför mediautrymmet – med nobelpristagaren i litteratur än pristagarna i vetenskapliga ämnen? För mig är det viktigare att lösa en medicinsk gåta eller att förklara hur livet på jorden kom till än att skriva några bra böcker. Jag väljer hellre penicillin och röntgen framför böcker och pjäser av Pinter och Jelinek. (Dessutom föredrar jag en pava whisky i present än en bok av Kenzaburo Oe. Det kanske säger lite om mitt intresse för "fin" litteratur.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Shit! Äntligen har jag läst något av en nobelpristagare, och dessutom gillat det. Jag läste "Det femte barnet" för säkert 15 år sedan och minns fortfarande vad den handlade om.

Herr Kverulant sa...

Jag får väl ge Doris en chans. Jag såg henne på TV och hon verkar ganska cool.