onsdag 17 september 2008

I en moské, kanske?

Jag läste att komikern Magnus Betnér i sitt nya program i Kanal 5 gjorde en ståuppföreställning i en metodistförsamling i Göteborg. Han har bland annat kritiserats för att han hävdade att Jesus var homosexuell eftersom han levde ihop med tolv män i klänning. Inte så himla kul, kanske, men det står honom fritt att göra det. Det som stör mig en del är att det tycks vara så lätt att ge sig på kristna men att modet tycks svikta när det handlar om islam. Kan ni tänka er en Ecce Homo-utställning med Muhammed och andra muslimska profeter istället för Jesus och andra kristna? Kan ni tänka er att Magnus Betnér skulle ställa sig i en moské och exempelvis skämta om att Muhammeds böjelser eftersom han sägs ha gift sig med en nioårig flicka? Nej, det är otänkbart. Med andra ord är det helt olika regler som gäller för kristendomen och islam. Ska det vara så? Nej, jag tycker inte det. Antingen får man visa respekt för alla troende eller driva med alla.

Betnér i Svd:
SvD

Ps. Jag såg ett TV-inslag på Expressen.se (mer info här) där Magnus Betnér talade under FRA-demonstrationen i Stockholm i måndags. Han kallade försvarsminister Tolgfors för "kukhuvud". Det är riktigt lågt! Hur ska ungarna kunna lära sig at det är fult att mobba och kasta glåpord efter varandra om våra "kändisar" uttrycker sig å ett sådant sätt? Hur ska man kunna ta FRA-motståndet på allvar med sådana företrädare?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om du hade någon som helst koll på vad jag sysslar med så kanske du skulle veta att avsnitt 6 i nämnda serie är från just en moské.

Herr Kverulant sa...

Hej, Magnus!

Jag böjer mitt huvud med en lätt skammens rodnad på kinderna. Jag ser fram emot det programmet.

Vänliga hälsningar

Herr K.