Jag gillar Jan Björklund. För första gången på mycket länge har vi en skolpolitiker som ser skolans problem och lägger fram konkreta förslag för att lösa dem. Nyligen föreslog han att skolk ska noteras i betyget. (Dock inte i slutbetyget, vilket jag tycker är lite fegt.) Ett bra och ganska självklar förslag, tycker jag. Vad tycker då oppositionen? Står de upp och gör vågen? Icke sa Nicke. De är naturligtvis sådär 70-talsflummigt negativa som socialistiska skolpolitiker har varit i alla tider.
"Den här typen av åtgärder kan få en tvärtomeffekt, att man bara skriver in en siffra i ett betyg istället för att faktiskt åtgärda problemen. Många gånger är skolk förknippat med väldigt stor social problematik", säger socialdemokraternas skolpolitiska talesperson Marie Granlund i SvD. Tvärtomeffekt? Menar hon på allvar att ungarna kommer att skolka mer om det står i betyget?
"Vad tjänar det till att straffa elever som redan mår dåligt", säger vänsterpartiets skolpolitiska talesperson Rossana Dinamarca. Jag skolkade ibland när jag var ung, men det var inte för att jag "mådde dåligt" (som för övrigt var och varannan verkar göra i Sverige idag) utan för att det var skönt att fika och spela flipper istället för att göra rätt för mig.
"Hans lösningar är otroligt gammeldags. Vi lever i ett modernt samhälle och då måste vi ha moderna lösningar", menar Mats Pertoft, miljöpartiets representant i utbildningsutskottet. Skolan funkade på många sätt tusan så mycket bättre för 40 år sedan. Kanske är det "omoderna" lösningar som är svaret. Vänsterpartiernas skolpolitik – den moderna, ni vet – de senaste decennierna har i alla fall inte rosat marknaden.
Läs mer:
SvD
DN
onsdag 10 september 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar