onsdag 5 december 2007

Nu får det vara slut på dumheterna!

Jag läste att en rektor i Blekinge ville stoppa den traditionella julavslutningen i skolan och kanske till och med förbjuda tomtar, för "skolan ska vila på en icke-konfessionell grund". Nu får de väl ge sig! Jag är ateist sedan många år och tror följaktligen inte ett spår på Gud men trots det firar jag jul med liv och lust. Utan helgavbrottet när det är som mörkast vore vintern outhärdligt.

Det skadar inte en ateist, buddist, jude eller muslim att besöka en kristen kyrka. Ej heller tar de skada av att se en tomte, lyssna på en lucia, äta en pepparkaksgris, leta påskägg eller ta in en bukett pingstliljor. Det handlar om våra traditioner. Rör dem inte! Självfallet ska invandrare som kommer till Sverige respektera våra traditioner. Det tror jag också att de allra flesta gör.

Välmenande – för jag tror trots allt att rektorn på något sätt är välmenande – personer som denne rektor är helt kontraproduktiva. De tror att de gör något gott för invandrarna men resultatet blir att de fixar fler röster till Sverigedemokraterna än vad (sd) själva klarar av. Vi ska vara stolta över vårt kulturarv – inte förneka det. Det får inte bli så att det till slut bara är "vanligt folk" och sverigedemokrater som säger sig gilla våra traditioner. Då ligger vi illa till!

En riktig tomte till rektor (BLT)
Samme tomte i SvD

Inga kommentarer: