tisdag 18 december 2007

Rondellhundar är tydligen värre...

Jag läste på aftonbladet.se om Ghulam – en afghansk 11-åring som tvingades gifta sig med en 40-åring. Jag blir upprörd och ledsen när jag tänker på hur en liten flickas liv blir förstört. Jag blir också upprörd över islamister över hela världen som kan uttrycka sin ilska över några tämligen oskyldiga teckningar av Muhammed. Uppenbarligen anser de att det är mycket värre med en halvtaskigt ritad Muhammed som rondellhund än att 11-åringar tvingas gifta sig i Afghanistan eller att våldtäktsoffer döms till fängelse och prygling i Saudiarabien (även om kungen senare benådade henne blev hon faktiskt dömd).

Min respekt för islam skulle öka mycket om dess företrädare och utövare kunde uppröra sig över viktiga saker – som exempelvis hur kvinnor behandlas i många muslimska länder – istället för skitsaker som teckningar.

Elva år och nygift
Dömd men i alla fall benådad

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr verkar det som både du och jag får leva med högt blodtryck. På samma sätt som svenska kommunister upprepar att kommunismens övergrepp inte är förenligt med lärans idé, upprepar svenska muslimer att islam är en kärkleksfull religon. Detta då de väljer yttra sig om övergrepp och det är ju inte så ofta.
Jag hörde på P1 då en kommunist inte villa att staten skulle utreda kommunismens övergrepp pss som man gjort om nasismen. Konstigt, det spelar väl ingen roll vem som gör övergrepp de är alltid fel.

Herr Kverulant sa...

Bäste ct!

Jag tor att vi får fortsätta att leva med högt blodtryck, då jag inte ser några större förändringar i sikte.

Herr K.