tisdag 4 mars 2008

Otäckt läge i Sydamerika

Krigstrummorna dundrar i triangeln Venezuela–Colombia–Equador efter Colombias räd in i Equador, där Farc-gerillans andreman dödades. Att Colombias regering ger sig på Farc är förståeligt med tanke på organisationens terror mot det colombianska folket under flera decennier (regeringens övergrepp är ingen ursäkt för Farcs övergrepp). Att Colombia går över gränsen till Equador är mer tveksamt.

Nu finns det tecken på att Venezuelas president Hugo Chavez har skickat 1,8 miljarder kr till Farc och att gerillan dessutom köpt och sålt 50 kilo uran. Det låter otäckt. Jag litar inte på Chavez och är övertygad om att han har diktatoriska ambitioner. En destabilisering av regionen kan vara en väg att gå för att öka makten hemma.

Aftonbladet
CNN

5 kommentarer:

Anonym sa...

BARA för att reta dig publicerar jag lite färska siffror. Förrretsen jag trodde att FARC levde på kokain med mångmiljarer i vinster...Skulle de behöva pengar från Venezuela. med för propagandister finns ingen som heter reason...

The management of Venezuelan President, Hugo Chavez Frías, is viewed in a positive manner by 67.3% of Venezuelans in a poll carried out by the Venezuelan Data Institute (IVAD) and published in daily newspaper Panarama.

Panarama indicated that 54.3% of Venezuelans consider that the situation in the country has improved. This percentage is higher than last years results in the same poll of 41%

At the same time, despite the fact that 53.7% of Venezuelans categorize food scarcity as a grave problem, 53% of those consulted beleive that the situation will improve.

Meanwhile, insecurity continues being the biggest problem for 72.1% of Venezuelans, despite the fact that this has decreased 9.3% in relation to the same poll last year, which gave a figure of 81.4%.

The missions continue leading with the highest levels of approval, with 73.1% in the face of 15% who oppose them.

The poll was carried out nation wide, from the 8-20 of February 2008, and has a 90% accuracy rating.

Herr Kverulant sa...

Hej, Neo!

Inte blir jag retad. Tvärtom är det kul med motargument – särskilt när de är sakliga. Dock vidhåller jag min skepsis mot Hugo Chavez med tanke på hans förslag om förlängda presidentperioder – för att behålla den egna makten – och inskränkningar i pressfriheten. Endast framtiden kan utvisa om jag har rätt i min skepsis.

Sedan vet jag inte hur opartiskt IVAD är. Vet du?

Herr K.

Anonym sa...

Hmmm...

...och Colombias regering har mer än 80% folkligt stöd. Knappast skäl för Chavez att handla på så sätt som beskrivits i Ekot idag: "regeringarna i Venezuela och Ecuador varit på väg att bygga en hemlig allians med Farc-gerillan riktad mot Colombias regering". Läs mer nedan:
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1932920
Således, Chavez har inte ärliga uppsåt, vare sig på hemmplan eller på bortaplan, det är glasklart.

/s (extremt opartisk ;-)

Herr Kverulant sa...

Hej, s!

Tack för dina insiktsfulla tankar. Nej, Chavez skulle jag inte köpa en begagnad bil av...

Herr K.

Anonym sa...

Men är det ändå inte USA som ligger bakom här, på något sätt?