fredag 25 april 2008

Fånigt språk

Jag har tänkt på en sak. (I och för sig har jag tänkt på många saker men en av dem är denna.) När man hör politiker och andra proffstyckare på radio och tv, säger de inte "arbetslösa", "kriminella" etc. Istället säger de "människor som är i arbetslöshet" eller "är i kriminalitet". Dels låter det jäkligt fånigt och dels förstår jag inte varför de använder sådana omskrivningar. Kan det vara att omskrivningen gör att det låter som om de arbetslösa och kriminella helt oförskyllt har hamnat i sin situation? Jag vet inte. Är det någon politiker, journalist eller annan proffstyckare som kan förklara detta?

Dessutom säger dessa människor alltid "lagstiftning" istället för "lag" men det har jag tagit upp förr, så det behöver jag inte nämna nu, eller hur?

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror att din teori stämmer - de är rädda för att få på pälsen genom att påsta att folk är arbetslösa... de är bara i arbetslöshet!!!