torsdag 17 april 2008

Sveriges Radio partiskt

Igår morse hörde jag nyheterna på P1. En av rubrikerna var: "Berlusconi vann igen – men alla jublar inte". Vad är det för korkad rubrik? Kan SR ge ett exempel på ett demokratiskt val som lett till att "alla jublar"? Nej, just det! Då behöver man inte påpeka det denna gång heller. I reportaget intervjuades två personer. Nu får ni gissa: 1) Båda var för Berlusconi. X) En var för och en mot. 2) Båda var mot. Jo, ni gissade rätt. Båda var mot Berlusconi. Om nu vänsteralternativet hade vunnit i Italien, hade då "alla jublar inte"-rubriken varit aktuell och hade SR bara intervjuat två högeranhängare? Jag skulle inte tro det. Kanske är jag konspiratoriskt lagd, men jag tycker att vänstervurmandet i SR är alltför vanligt för att vara en slump.

För övrigt tycker jag att Berlusconi verkar vara en politisk pajas. Men för att bli så snuskigt rik som han är, kan man ju inte vara helt dum i huvudet – även om han själv, med sin odiplomatiska och politiskt inkorrekta uttalanden, försöker att bevisa motsatsen.

Inga kommentarer: