onsdag 2 april 2008

Mycket gnäll från sjuksköterskorna

Det märks att sjuksköterskorna sitter i avtalsförhandlingar. Sällan har jag sett så mycket gnäll över hur otroligt lite de tjänar och hur otroligt jobbiga deras jobb är. Att de inte tjänar lika bra som läkare eller börsdirektörer kan ju knappast vara en överraskning eftersom det med jämna mellanrum kommer sådana här "oj-vad-vi-tjänar-uselt-kampanjer". Man kan ju fråga sig varför folk utbildar sig till sjuksköterskor om arbetsvillkoren är så kassa. De sjuksköterskor som jag känner tjänar rätt okej, tycker jag. Inte rör det sig om några jättesummor men inte heller några svältlöner, så nog är en stor del av klagosången överdriven.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det snarare är frågan om det faktum att de inom vården som jobbar på lägre nivåer, ex.vis vårdbiträden, kraftfullt har närmat sig sjuksköterskorna i lön som är problemet, än att sjuksköterskorna egentligen har urusel lön. Risken med den politiken (alltså att alla inom det offentliga ska ha i princip samma lön oberoende av ansvar och utbildning) är ju just det du skriver, nämligen att det snart inte finns någon anledning att utbilda sig till sjuksköterska, man får ju samma lön utan att dra på sig studieskulder. Hamnar vi där så ligger vi risigt till.
/s

Herr Kverulant sa...

Du har naturligtvis rätt. Vad vi behöver är ingen stor höjning för sjuksköterskorna utan en rejäl sänkning för vårdbiträden och undersköterskor. Frågan är om sjuksköterskorna skulle bli nöjda då...

Allvarligt talat är det ett problem om löneskillnaderna blir för små. Min yngsta dotter tjänar utan utbildning nästan tjugo papp. Min äldsta dotter kommer väl att få drygt det efter fyra (eller är det fyra och ett halvt?) år på lärarhögskolan. Frågan är om ungdomar kommer att utbilda sig i framtiden.

Herr K.

Anonym sa...

Självklart ska vi sänka lönerna för undersköterskor och vårdbiträden! :)

Nä, men allvarligt talat, jag kan hålla med om att jag just nu tjänar rätt ok som sjuksköterska, men det är enbart sett i förhållande till hur länge jag varit yrkesverksam. Problemet är inte, tycker jag, ingångslönerna utan min löneutveckling. Sett till det ansvar jag har tycker jag det är fullkomligt horribelt att undersköterskorna tjänar lika mycket som mig, oavsett om dom så har jobbat 35 år inom vården. Samtidigt är det lika horribelt att läkarna här så mycket bättre löneutveckling än oss, när det är vi som får hålla reda på vad dom gör.

Bägge de övriga grupperna förtjänar naturligtvis den lön de får, men min lön utvecklas absolut inte på det sätt som jag förtjänar! Problemet är dock att jag är medlem i ett fackförbund som inte tar till vara sina medlemmars intressen och mer eller mindre går arbetsgivarnas ärenden...

/Glenn

Herr Kverulant sa...

Hej, Glenn!

Frågan är varför du är medlem i facket när du inte gillar deras arbete. Problemet är väl att det inte finns några alternativ. Det är för dålig konkurrens på fackområdet!

Herr K.

Anonym sa...

Den frågan har jag ställt mig ett antal gånger med kan jag säga. Det pinsamma svaret är tyvärr att jag hittils varit för lat att ta tag i det.

Men skulle dom nu (vilket väl knappast är troligt) lyckas få igenom sina 14% över två år stannar jag kvar. Annars kan dom glömma mina (och förhoppningsvis större delen av övriga kårens) surt förvärvade kronor.

/Glenn

Herr Kverulant sa...

Glenn!

Kick ass!

Herr K.

Anonym sa...

Vi är många som börjar tröttna på sjuksköterskornas orimliga krav på högre lön, med tanke på deras idag hyfsade grundön, möjlighet till högre individuell lön, bra ob-tillägg och 100 % övertidstillägg så borde de inte klaga, de jobbar dessutom knappast några 40-timmars veckor utan kvalar väl in någonstans kring 30-38 timmar per vecka beroende på om de arbetar dag eller natt.

Det kanske är dags för något slags upprop för att visa att vi inte accepterar detta? Jag har planerat att starta en hemsida på adressen www.stoppadaltet.nu för att samla in namn mot sjuksköterskornas märkliga krav och istället föreslå att de behåller dagens löner alt. en lönesänkning på 5% under 2 år.