lördag 12 januari 2008

Hur dyrt får det vara med kultur?

Jag hörde på radio att Malmö Musikteater får offentliga bidrag på nästan 170 miljoner kr, samtidigt som antalet besökare under 2007 var 90.000. Det innebär således att skattemedel subventionerade varje biljett nästan 2.000 kr. Två papp per biljett! Har inte gränsen för vad som är rimligt passerats med flera mil? Varför ska de som är intresserade av ”finkultur” alltid få en massa pengar från kommuner, landsting och stat, medan vi som är intresserade av ”folkkultur” – kommersiella filmer, rock och sport – får betala allt själva? Det märkliga är att människor i kultursektorn alltid tycker att kulturen får alldeles för lite pengar. Har de ingen självdistans över huvud taget?

För min del skulle jag föredra att 90.000 personer fick knappt 2.000 kr i subventioner till nya glasögon eller till tandläkarbesök, än att de ges till överklassens (okej, lite raljant är jag väl…) fritidsnöjen. (Nu är ju detta resonemang lite av ”JAS-eller-dagis-karaktär” men en viss relevans har det, tycker jag.)

Två papp per biljett

Inga kommentarer: