torsdag 10 januari 2008

Hur är det med den globala uppvärmningen?

Jag är på intet sätt någon klimatexpert men jag är lite skeptisk mot alla domedagsprofetior. Känslan är att vi människor visst påverkar klimatet men att det också – och kanske i ännu högre grad – påverkas av cykliska förändringar. Under bronsåldern var det medelhavsklimat i Sverige och då fanns varken bilar, flygplan eller plastkassar.

Vintern har varit varm i min del av Sverige (och det klagar jag inte på – tvärtom). Det var den även flera år i rad på 1970-talet. Och för två år sedan var vintern både kall och snörik. Det är lätt att tolka denna vinters relativa värme som ett utslag av den globala uppvärmningen men hur förklarar man då att det har varit betydligt kallare än normalt på andra håll?

Iskallt mitt i den globala uppvärmningen

Inga kommentarer: