fredag 18 januari 2008

Maria Abdullahad gör mig glad

Jag blir riktigt förbannad på ungdomar som kastar sten på bussar, ambulanser och brandbilar. Det är ett problem som, såvitt jag vet, bara finns i invandrartäta förorter. Som vanligt bemöts denna typ av brottslighet från svenska myndigheter med förslag som: "Fler nattvandrare", "ökat samarbete mellan polis och sociala myndigheter", "fler ungdomsgårdar" etc. Vad det handlar om är att ungjäklarna måste lära sig veta hut och hur man uppför sig. Det är föräldrarnas sak.

I denna artikel i DN samt i Studio Ett den 16 januari framträdde Maria Abdullahad, Hovsjö i Södertälje, styrelseledamot i det kommunala bostadsbolaget. Hon påpekade just vikten av att på allvar involvera föräldrarna till dem som förstör. Hon hade handgripligen fått tag i några av marodörerna (vilket polisen i Södertälje helt har misslyckats med) och konfronterat deras föräldrar. All heder åt Maria och jag önskar att fler i samhället var och resonerade som hon.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som ett tips: kolla hur brandkåren sköter sin verksamhet. Omtanke om att personalen inte skall utsättas för fara (typ släcka bränder) låter man byggnader brinna ner, eftersom det är säkrast. Om ditt hem höll på att brinna ner, brandkåren är där men gör ingenting, kan detta vara en förklaring till den frustration som ger upphov till stenkastningen.

Herr Kverulant sa...

Jag håller inte med dig. Självklart gör brandmän generellt sitt yttersta för att släcka bränder och rätta liv. Stenkastningen mot brandbilar, ambulanser, polisbilar och byggarbetsplatser i invandrartäta förorter har snarare med ungdomlig idioti och konstig bravado-kultur att göra.

herr K.

Anonym sa...

såg du hennes bobbies eller ^^

Herr Kverulant sa...

Hej, Anonym!

Kul med en kommentar så här två år senare. Men vad menar du? Hade hon brittiska poliskonstaplar ("bobbies") med sig som jag skulle se?

Herr K.