tisdag 15 januari 2008

På fri fot... förstås

Två av de dömda ynglingarna i det uppmärksammade målet där 16-årige Ricardo sparkades ihjäl, är återigen i blåsväder. De är anklagade för en ny misshandel. (Se SvD) Till att börja med undrar jag vad den av killarna som dömdes till tre års sluten ungdomsvård över huvud taget gör ute. Dessutom förstår jag inte att ynglingarna inte häktas om de återigen är ute och misshandlar. Nu släpps de på fri fot igen – och får därigenom chansen att begå nya brott.

Dessutom – och det kanske är en annan diskussion – tycker jag att "muppifieringen" av den svenska hanteringen av brottslingar har gått alldeles för långt. Fängelser och ungdomsfängelser är kriminalvårds- och ungdomsvårdsanstalter. Fångvaktare är vårdare och jag har hört flera av dessa vårdare kalla fångarna för "klienter". Visst är vårdinslaget viktigt men det allra viktigaste är att brottslingarna ska straffas för sina brott och hållas borta från gator och torg under strafftiden. Därför skulle jag verkligen uppskatta en återgång till begreppen fängelse, ungdomsfängelse, fångvaktare och fångar.

Inga kommentarer: