tisdag 8 januari 2008

Synligare, men fortfarande för få, poliser

Antalet poliser ska öka i Sverige och de ska bli synligare. (När jag först hörde att polisen skulle bli synligare, befarade jag att de skulle ha rosa mysdress och reflexväst, men det var tack och lov inte fallet.) Det är bra. Fortfarande är de dock alldeles för få. Jag läste någonstans att vi i Sverige har 1,9 poliser per 1000 invånare medan EU-genomsnittet är 3,5. Förr fanns det poliser – och till och med polisstationer – även i mindre orter. Nu finns det i regel varken polisstationer eller poliser ens i ganska stora samhällen. Det är inte bra. Människor begår vanligtvis inte brott om de riskerar upptäckt. Därför är det av största vikt att vi får fler poliser som patrullerar gator och torg på tider när "buset" är ute. I den håla där jag bor är det mer eller mindre vilda västern på gatorna nattetid under helgerna. Folk (ja, med folk menar jag unga killar med keps) kör som galningar. Det skulle de inte ha gjort om de riskerade upptäckt. När man någon gång ser några poliser på min hemort, så är det exempelvis på söndag förmiddag när buset sover. Det kanske är enklast så?

Fler övervakningskameror vore också bra. Det är märkligt att det alltid talas om integritetsproblem när det gäller kameror som ska placeras i städer för att minska grov brottslighet. Däremot är det aldrig några integritetsproblem när det gäller hastighetskameror som ska sätta dit Svensson för att han kör lite för fort. Märkligt, mycket märkligt.

Synligare poliser i DN

Inga kommentarer: